Techlab Magenta Experience Centre - 3D Tisk

Ostatní

3d modely z hodin

Výuka Fusionu 360

Fusion 360 je moderní CAD, použitelný pro vytváření modelů techničtějšího ražení. Výuku modelování jsme začali v TinkerCADu, Fusion je pokročilejší, a bohužel má interface pouze v angličtině. Oproti Tinkeru nabízí ale daleko svobodnější možnosti, jak tvořit zajímavé modely, a navíc je to software, ve kterém pracují i profesionálové v oboru. Věříme, že se v něm děti naučí pracovat a to se jim může do budoucna hodit.

Hodina 20. března

Naučili jsme se základy ovládání, ukázali si skečování a dopodrobna jsme probrali příkaz "Extrude" - vytažení profilu. Také jsme si ukázaly "Chamfery" a "Fillety" - seseknutí a zakulacení hrany.

Hodina 27. března

Naučili jsme se příkaz "Revolve" - obkroužení profilu kolem osy. Pustili jsme se do tvorby Maker coinu - kutilské mince. Stihli jsme ji dokončit bez zubatých výkusů na okrajích a dát tisknout. Maker coin, čili kutilská mince, je objekt, kterým se dá hezky otestovat vyladění vaší 3d tiskárny. Výsledný objekt je navíc zajímavý a obsahuje vaše logo. Vymyslel ji Angus Deveson, který má na youtube 3d tiskařský kanál Maker's Muse.

Hodina 3. dubna

Pokročili jsme ve výuce. Dokončili jsme Maker Coin vyřezáním kruhových okrajů pomocí "Patternu" - kruhového. Pattern znamená zopakování něčeho v nějakém směru. Také jsme si ukázali projeke. Začali jsme modelovat luxusní kelímek na pastelky. Podrobně jsme se podívali na některé "constrainty" - omezovače, pomocí kterých můžeme určovat, jak se mají vzájemně štelovat prvky našich skečů.

V modelování budeme pokračovat po velikonocích. Rozpracovaný fusion soubor je zde: Kelimek-zaklad.f3d

Velikonoční pondělí 10. dubna

Hodina 17. dubna

Dokončili jsme kelímek a dali tisknout. Naučili jsme se přidávat pomocné roviny přes vzdálenost, příkaz "Loft" - Vytažení mezi různorodými profily, probrali další constrainty a naučili jsme se projekci pomocí řezu - Intersect.

Hodina 24. dubna

Minulé hodiny byly náročné - dnes jsme hlavně tiskli a vyráběli. V průběhu tisku jsme si ukázali, jak by se dal podobný Tensegritní stolek, jaký jsme tiskli a vyráběli, vymodelovat. To bylo víceméně opakování.

Květnové státní svátky 1. a 8.



Fusion 360 - přehled znalostí

Takto značíme stisk či držení klávesy či tlačítka myši

Základní ovládání


Časová osa

Obrázek horního panelu


Spodní panel

Obrázek spodního panelu


Horní panel - společná část

Obrázek horního panelu

Otevřené projekty se seskupují na kartách (6), lze je zavřít tlačítkem X.


Horní panel - část 3d těla

Obrázek horního panelu

1 - Sekce "Create" - Vytvořit

3 - Sekce "Modify" - Upravit

5 - Sekce "Construct" - Tvorba pomocných konstrukčních prvků


Horní panel - část skeče

Obrázek horního panelu

1 - Sekce "Create" - Vytvořit

2 - Sekce "Modify" - Upravit

3 - Sekce "Constaints" - Tvorba constraintů - omezovačů prvků skeče


Skečování - boční panel "paleta"

Obrázek skečové palety


Příkaz Extrude - vytažení profilu

Obrázek panelu extrude

5 - způsob zadání natažení

Obrázek panelu extrude
Natažení o zadanou vzdálenost. Do 1 napíšeme délku.

Obrázek panelu extrude
Natažení po zadaný objekt. Pomocí 1 zvolíme jiný profil, hranu nebo bod. Pomocí 3 můžeme ještě přidat/ubrat vzdálenost konce protažení vůči zvolenému cíli. Pokud se objeví volba 2, pak jsme zvolili profil jiného objektu a můžeme přepnout, jestli se extruze provede přesně až po tento profil (což může někdy selhat) nebo jestli se naváže podle okolních profilů. To se hodí, pokud třeba chceme extrudovat a navázat na nějakou nerovnou plochu - vybereme ji a příkaz sám dopočítá, jak má extruze na plochu navázat.

Obrázek panelu extrude
Natažení skrze všechno na jednu stranu. Hodí se pouze pro řezání, kdy prořízne vše. Pomocí 1 zvolíme směr.


Příkaz Revolve - obkroužení profilu kolem osy

Obrázek panelu revolve

4 - způsob zadání úhlu

Základní nastavení - Full - obkrouží plný úhel 360° kolem dokola

Obrázek panelu revolve
Obkroužení pouze o zadaný úhel - smysluplné jsou hodnoty od -360 do 360. Napíšeme do 1.

Obrázek panelu revolve
Obkroužení po zadaný objekt. Pomocí 1 zvolíme jiný profil, hranu nebo bod. V poli zůstává nápis (To). Úhel se dopočítá tak, aby vykroužení sahalo po daný objekt. Vždy se jde nejkratší cestou, tedy jakobychom zadávali hodnoty -180 až 180.

Circular pattern - naklonování objektu rotací kolem osy

Obrázek panelu circular pattern

4 - způsob zadání distribučního úhlu

Základní nastavení - Full - distribuce klonů proběhne plný úhel 360° kolem dokola

Obrázek panelu circular pattern Obrázek panelu circular pattern
Do 1 zadejte úhel, který bude svírat první a poslední klon, ostatní se rozloží mezi nimi. Při nastavení "Partial" je první objekt originál a poslední se otočí o daný úhel, ostatní mezi. Při "Symmetric" jsou první a poslední objekt klony, originál se nachází uprostřed.

Příkaz Loft - vytvoření tělesa natažením mezi dvěma různorodými profily

Podrobněji bude doplněno.