Techlab Magenta Experience Centre - 3D Tisk
Ostatní
3d modely z hodin
Výuka Fusionu 360
Fusion 360 je moderní CAD, použitelný pro vytváření modelů techničtějšího ražení. Výuku modelování jsme začali v TinkerCADu,
Fusion je pokročilejší, a bohužel má interface pouze v angličtině. Oproti Tinkeru nabízí ale daleko svobodnější možnosti,
jak tvořit zajímavé modely, a navíc je to software, ve kterém pracují i profesionálové v oboru. Věříme, že se v něm děti
naučí pracovat a to se jim může do budoucna hodit.
Hodina 20. března
Naučili jsme se základy ovládání, ukázali si skečování a dopodrobna jsme probrali příkaz "Extrude" - vytažení profilu.
Také jsme si ukázaly "Chamfery" a "Fillety" - seseknutí a zakulacení hrany.
Hodina 27. března
Naučili jsme se příkaz "Revolve" - obkroužení profilu kolem osy. Pustili jsme se do tvorby Maker coinu - kutilské mince.
Stihli jsme ji dokončit bez zubatých výkusů na okrajích a dát tisknout. Maker coin, čili kutilská mince, je objekt,
kterým se dá hezky otestovat vyladění vaší 3d tiskárny. Výsledný objekt je navíc zajímavý a obsahuje vaše logo. Vymyslel
ji Angus Deveson, který má na youtube 3d tiskařský kanál Maker's Muse.
Hodina 3. dubna
Pokročili jsme ve výuce. Dokončili jsme Maker Coin vyřezáním kruhových okrajů pomocí "Patternu" - kruhového. Pattern znamená
zopakování něčeho v nějakém směru. Také jsme si ukázali projeke. Začali jsme modelovat luxusní kelímek na pastelky. Podrobně jsme se
podívali na některé "constrainty" - omezovače, pomocí kterých můžeme určovat, jak se mají vzájemně štelovat prvky našich skečů.
V modelování budeme pokračovat po velikonocích. Rozpracovaný fusion soubor je zde: Kelimek-zaklad.f3d
Velikonoční pondělí 10. dubna
Hodina 17. dubna
Dokončili jsme kelímek a dali tisknout. Naučili jsme se přidávat pomocné roviny přes vzdálenost, příkaz "Loft" - Vytažení mezi
různorodými profily, probrali další constrainty a naučili jsme se projekci pomocí řezu - Intersect.
Hodina 24. dubna
Minulé hodiny byly náročné - dnes jsme hlavně tiskli a vyráběli. V průběhu tisku jsme si ukázali, jak by se dal podobný Tensegritní
stolek, jaký jsme tiskli a vyráběli, vymodelovat. To bylo víceméně opakování.
Květnové státní svátky 1. a 8.
Fusion 360 - přehled znalostí
Takto značíme stisk či držení klávesy či tlačítka myši
Základní ovládání
- Posunování pohledu -> kolečko myši + pohyb myší
-
Otáčení pohledu -> Shift + kolečko myši + pohyb myší
Pro zakotvení středu otáčení nejprve klikneme kolečkem naprázdno do místa, kolem kterého chceme rotovat.
- Oddálení/přiblížení pohledu -> kolečko myši
- Výběr bodů, hran, profilů nebo těles -> levé myšítko
- Zobrazení možností (kontextové nabídky) -> pravé myšítko
Časová osa
- Označit příkaz -> levé myšítko
- Zobrazení možností příkazu (kontextové nabídky) -> pravé myšítko
- Posunout ukazatel časové osy -> levé myšítko táhni a pusť
- Přehrávat editaci -> tlačítka nalevo
- Výběr "feature" jiného příkazu -> levé myšítko
Spodní panel
-
Přepnutí kamery -> 6 - Camera - Volba Ortographic/Perspective/Perspective with Ortho faces
- Orthographic je kamera, která se vzdáleností nezužuje, obraz je nerealistický ale zachovává velikosti.
- Perspective je kamera, která vykresluje perspektivně, tedy tak, jak my skutečně vidíme. Vyplatí se ji mít většinu času puštěnou, protože
obraz je realistický, ale se vzdáleností zkresluje, takže není na první pohled vidět, co jak skutečně lícuje.
- Perspective with ortho faces je "hybridní" volba. Kreslí perspektivu, ale snaží se vykreslit dostatečně nezkřivené profily ortograficky.
Může působit matoucně, nedoporučujeme používat.
- Přepnutí podkladové mřížky -> 7 - Layout Grid - zaškrnout/odškrtnout
- Přepnutí přichytávání kurzoru k mřížce během 3d pohledu -> 7 - Snap to Grid - zaškrnout/odškrtnout
Horní panel - společná část
- Přepnout zobrazení postranního panelu s uloženými soubory v cloudu -> 2
- Menu "Soubor" - Ukládání apod. -> 3
- Uložit projekt -> 4 NEBO Ctrl + S
- Vrátit zpět/zopakovat (undo/redo) -> 5 NEBO Ctrl + Z / Ctrl + Shift + Z
- Vytvořit nový projekt -> 7
- Otevřít Uživatelská nastavení -> C - Preferences...
Otevřené projekty se seskupují na kartách (6), lze je zavřít tlačítkem X.
Horní panel - část 3d těla
- Zvolit příkaz výběr myší -> 8 NEBO Esc opakovat tak dlouho, dokud vybírání nenaskočí
1 - Sekce "Create" - Vytvořit
- Sketch - nový skeč
- Příkazy
- Extrude - vytažení
- Revolve - obkroužení
- Loft - vytažení mezi různorodými profily
- Grafická primitiva
- Box - kvádr
- Cylinder - válec
- Sphere - koule
- Torus (kobliha)
- Coil - Cívka
- Pipe - potrubí
- Opakovací příkazy
- Circular Pattern - Vzorec podél kruhu
3 - Sekce "Modify" - Upravit
- Sražení hrany
- Chamfer - zkosení
- Fillet - zakulacení
- Combine - Zkombinování těl
5 - Sekce "Construct" - Tvorba pomocných konstrukčních prvků
- Plane - Rovina
- Offset plane - rovina ve vzdálenosti
Horní panel - část skeče
- Zvolit příkaz výběr myší -> 6 NEBO Esc opakovat tak dlouho, dokud vybírání nenaskočí
- Dokončit skečování -> 7
1 - Sekce "Create" - Vytvořit
- Point = bod
- Line - rovná čára
- Spline - kulatá čára
- Circle - kruh
- Arc - oblouk = částečný kruh
- Rectangle - obdélník = zkratka za vytvoření čar tvořící obdélník pomocí constraintů
- Distance - Vyznačení délky úsečky, vzdálenosti dvou bodů, dvou čar či bodu od čáry, nebo úhlu mezi čarami
- Opakovací příkazy
- Circular Pattern - Vzorec podél kruhu
2 - Sekce "Modify" - Upravit
3 - Sekce "Constaints" - Tvorba constraintů - omezovačů prvků skeče
- Horizontal/Vertical - aplikuje se na čáru. Říká, že je čára vodorovná (horizontální) nebo svislá (vertikální).
Tlačítko je společné, předstvauje dva constrainty, čára dostane právě jeden podle toho, které orientaci je blíže.
- Coincident - náležení - aplikuje se na bod a křivku. Říká, že bod leží na této křivce.
- Tangent - tečnost - aplikuje se na kulatou křivku a čáru. Říká, že na sebe tyto hladce navážou.
- Equals - rovnost - aplikuje se na dvě stejně tvarované křivky. Říká, že jsou stejně dlouhé.
- Parallel - rovnoběžnost - aplikuje se na dvě čáry. Říká, že jsou tyto čáry rovnoběžné, tedy jdou podél sebe.
- Collinear - kolinearita - aplikuje se na dvě čáry. Říká, že jsou tyto čáry kolineární, tedy že leží na stejné
přímce (takže jsou rovnoběžné a jdou za sebou). Mezi čárami může být i díra.
- Perpendicular - kolmost - aplikuje se na dvě čáry. Říká, že jsou tyto čáry kolmé, tedy svírají pravý úhel (90°)
- Fix/Unfix - aplikuje se na jeden objekt. Zafixuje jej na místě. Pokud však zafixujeme čáru, ale ne její koncové body,
pořád jde roztahovat a smrskávat, pokud nejsou body vyřešeny jinak. Prvním kliknutím objekt zafixujeme, druhým odfixujeme. Nechová se úplně intuitivně a slouží spíše pro
uzamčení složitých konstrukcí, jako jsou importované vektorové křivky nebo explodovaný text.
- Midpoint - prostředek - aplikuje se na křivku a bod. Říká, že bod leží uprostřed dané křivky.
- Concentric - soustřednost - aplikuje se na dva prvky se středem (oblouky, kruhy). Říká, že mají stejný střed.
Dá se obejít pomocí aplikování coincidentu na středové body, které jsou stejně vidět.
- Symmetric - symetrie - aplikuje se na dva shodné objekty a čáru. Říká, že objekty jsou podle této čáry zrcadlově převrácené.
První se vyberou objekty, čára až jako třetí. Automaticky jej aplikuje příkaz Mirror jako výsledek ozrcadlení vybraných objektů podle čáry.
- Curvature - shodná kurvatura - aplikuje se na dvě kulaté křivky. Říká, že na sebe tyto hladce navážou.
Skečování - boční panel "paleta"
- Přepnout typ čáry (plné/pomocná) -> 1 - tlačítko nalevo NEBO X
- Dokončit skečování -> 4
Příkaz Extrude - vytažení profilu
- Zvolit profily k vytažení -> 2
- Zvolit způsob použití -> 7
- Potvrdit (provést) vytažení -> 8 - tlačítko OK NEBO Enter
- Zrušit příkaz -> 8 - tlačítko Cancel NEBO Esc
5 - způsob zadání natažení
Natažení o zadanou vzdálenost. Do 1 napíšeme délku.
Natažení po zadaný objekt. Pomocí 1 zvolíme jiný profil, hranu nebo bod.
Pomocí 3 můžeme ještě přidat/ubrat vzdálenost konce protažení vůči zvolenému cíli.
Pokud se objeví volba 2, pak jsme zvolili profil jiného objektu a můžeme přepnout, jestli se
extruze provede přesně až po tento profil (což může někdy selhat) nebo jestli se naváže podle okolních profilů.
To se hodí, pokud třeba chceme extrudovat a navázat na nějakou nerovnou plochu - vybereme ji a příkaz sám dopočítá, jak
má extruze na plochu navázat.
Natažení skrze všechno na jednu stranu. Hodí se pouze pro řezání, kdy prořízne vše. Pomocí 1 zvolíme směr.
Příkaz Revolve - obkroužení profilu kolem osy
- Zvolit profily k obrkoužení -> 1
- Zvolit osu obkroužení -> 2
- Zvolit způsob použití -> 5
- Potvrdit (provést) vytažení -> 6 - tlačítko OK NEBO Enter
- Zrušit příkaz -> 6 - tlačítko Cancel NEBO Esc
4 - způsob zadání úhlu
Základní nastavení - Full - obkrouží plný úhel 360° kolem dokola
Obkroužení pouze o zadaný úhel - smysluplné jsou hodnoty od -360 do 360. Napíšeme do 1.
Obkroužení po zadaný objekt. Pomocí 1 zvolíme jiný profil, hranu nebo bod. V poli zůstává nápis (To).
Úhel se dopočítá tak, aby vykroužení sahalo po daný objekt. Vždy se jde nejkratší cestou, tedy jakobychom zadávali
hodnoty -180 až 180.
Circular pattern - naklonování objektu rotací kolem osy
- Zvolit jiný typ patternu - 1
- Zvolit typ klonovaných objektů -> 2
- Zvolit objekty ke klonování -> 3
- Zvolit osu rotace -> 4
- Zvolit celkový počet kopií (včetně originálu) -> 7
- Potvrdit (provést) vytažení -> 8 - tlačítko OK NEBO Enter
- Zrušit příkaz -> 8 - tlačítko Cancel NEBO Esc
4 - způsob zadání distribučního úhlu
Základní nastavení - Full - distribuce klonů proběhne plný úhel 360° kolem dokola
Do 1 zadejte úhel, který bude svírat první a poslední klon, ostatní se rozloží mezi nimi. Při nastavení
"Partial" je první objekt originál a poslední se otočí o daný úhel, ostatní mezi. Při "Symmetric" jsou první a poslední objekt
klony, originál se nachází uprostřed.
Příkaz Loft - vytvoření tělesa natažením mezi dvěma různorodými profily
Podrobněji bude doplněno.